Wednesday, July 13, 2016

Luis González Vaqué: ¿Qué hay de “nuevo” en el Reglamento (UE) 2015/2283 relativo a los nuevos alimentos?




REVISTA DE DERECHO AGRARIO Y ALIMENTARIO SEGUNDA ÉPOCA. Nº 68 AÑO XXXII. I.S.B.N.: 0213-2915

RESUMEN: El recientemente adoptado Reglamento sobre nuevos alimentos tiene por objeto mejorar las condiciones para que las empresas puedan comercializar más fácilmente alimentos nuevos e innovadores en la UE, manteniendo siempre un elevado nivel de seguridad alimentaria para los consumidores europeos. Permitirá a los consumidores europeos disfrutar de una mayor oferta de alimentos y a la industria agroalimentaria europea (el segundo mayor sector de empleo en Europa), gozar de un entorno más favorable para aprovechar las innovaciones, lo que, a su vez, favorecerá el crecimiento y el empleo. Un nuevo alimento es aquel que no se consumió en cantidades significativas en la UE antes de mayo de 1997 (cuando entró en vigor la primera normativa sobre nuevos alimentos). Puede consistir en un alimento innovador que acaba de desarrollarse o un alimento producido con tecnologías y procedimientos de producción nuevos, así como un alimento que se come tradicionalmente fuera de la UE.

Consultar: https://app.box.com/s/w06stda3zu89gloulighvnzncvu2rgi5



Monday, July 04, 2016

Boletín bibliografico (alimentación y consumo) nº 88/2016


Pág.

2 Alimentos funcionales
3 Biotecnología
5 Canadá
5 China
7 Comercio internacional
7 Comportamiento y percepción del consumidor
11 Derecho alimentario (UE)
11 España
12 Etiquetado e información del consumidor
14 Evaluación, percepción y gestión de los riesgos
15 Frutas
17 Novel Foods
17 Pérdidas y desperdicio de alimentos
21 Potugal
22 Prácticas comerciales desleales
22 Principio de precaución
23 Productos “sin”
24 Publicidad y promoción de ventas
25 Salud y bienestar animal
26 Seguridad alimentaria (disponibilidad de alimentos)
27 Seguridad e inocuidad de los alimentos
28 Vino y otras bebidas alcohólicas
30 De nuestros archivos
31 Blogs y redes sociales
34 Otros documentos

Consultar: 

https://app.box.com/s/za3onts5yj1hrxtmi6wpter8fvxl7ver DOI: 10.13140/RG.2.1.3079.8325 



https://www.researchgate.net/publication/304778122_Boletin_de_bibliografia_alimentacion_y_consumo_n_882016




Sunday, July 03, 2016

Diego Arias: Reform Policies and Support Programs to the Agricultural Sector in Latin America - Trade Liberalization, Market Volatility, and Climate Change



Abstract

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) countries are reducing total agricultural support, from price supports to fiscal support. Latin America and the Caribbean (LAC) is also making the same change of price supports fiscal support given to the free trade agreements signed (or signed) with the United States and other countries. These exogenous changes in the structure of support dictated by trade liberalization must be taken as an opportunity to introduce public policies and implement programs to support the transition to maximize the benefits of future integration of LAC agricultural sector to international markets. Reviewing and measuring the price supports and taxes, especially private property, should key for the actors involved in the design of public policies to analyze and respond to the needs and opportunities of the sector element agriculture in the region facing an increase in trade liberalization of their products. Although the priority of public spending on agriculture is investment in public goods and services, the Government will always have the need to be able to support the most vulnerable population in response to catastrophic events or price shocks. This contingent response is increasingly common in a context of increased volatility in international prices and the number of natural disasters time. In LAC countries, such as Mexico and Brazil, have already several years of experience with agricultural risk management programs and recent reforms in that area. A reform in the agricultural public spending is more important than ever given the current context of trade liberalization, volatility of international food markets, and climate change.